Foreningen → Lidt om pirken

Sportsfiskerforeningen Pirken

• blev stiftet i 1956, og hed oprindeligt Saltvandsfiskeriforeningen Pirken
  • er en åben forening, således alle kan blive medlem eller købe dag- og gæstekort
  • har egne klublokaler i Fjordhuset Egholm Færgevej 16, 9000 Aalborg
  • i klubhuset afholdes:
    • klubaften om torsdagen med bl.a.fluebinding og spinnerfremstilling den anden lige uge fra oktober til april.
    • klubdag om lørdagen med bl.a. fluebinding og spinnerfremstilling den første lige uge fra oktober til april.
    • aktivitetsaftener den anden tirsdag i hver måned fra oktober til april. Her foregår mange spændende ting, bl.a. grejauktion, film, foredrag om fiskeriet i vore fiskevande og meget andet.
    • sommerhalvåret er i fiskeriets tegn, så her ligger aktiviteterne stille.

Foreningen

• råder over en del fiskevand i Lerkenfeld å

Lerkenfeld å er en rigtig ørred å. Her fanges havørred, bækørred og regnbueørred. Åen er meget varieret med ureguleret åløb og dybe huller.

Ved åen har foreningen 3 fiskehytter. Kællingtand-hytten på det øvre stykke, Skov-hytten og Søkbæk-hytten på det nedre stykke. Her kan etableres base under fiskeriet og madpakken kan indtages i tørvejr.

• har lavet en sammenslutning mellem Nordjyske lystfiskerforening og Brønderslev sportsfiskerforening om fiskeriet i Nedre Rye å (SNR).

Rye å er et vandløb, som er velegnet for børn og nybegyndere, da der er mulighed for at fange havørred, gedde, aborre og skalle.

• juniorer (0 - 18 år) har meget høj prioritet i Pirken. Der arrrangeres ture 1 til 2 gange om måneden, deltagelse i NM og DM i fluebinding og mange andre aktiviteter

• havfiskerne arrangerer flere gange om året 6, 8 og 10 timers ture med båd ud på havet efter torsk, sej, makrel og hvad der ellers er at fange.

Lidt historie

Sportsfiskereningen Pirken er en "lystfiskerforening" startet i 1956 af nogle entusiatiske havfiskere. I begyndelsen fiskede man hovedsageligt på havet eller på kysten i Mariagerfjord og Limfjorden. Senere fik man fiskemulighed ved Lerkenfeld å. Det var efter sigende en politiinspektør fra Aalborg, som under efterforskningen af et mord i Farsø, fik skabt kontakt til lodsejerne og lavede aftaler om fiskerettigheder i åen.

Foreningen er i dag en blandet af skare af havfiskere og å-fiskere med det sociale i højsædet.

Medlemsskab kan tegnes via hjemmesiden.